Monday, May 25, 2009

Revolusi Blog..


Saat demi saat, minit demi minit, jam demi jam, hari demi hari, minggu demi minggu, tahun demi tahun..masa terus berlalu. Perubahan terus berlaku menongkah arus perjalanan hidup. Kemajuan demi kemajuan terus dikecapi rakyat jelata Malaysia..Sebagai contoh, perubahan yang ingin dibawa oleh Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi ialah dengan membawa satu pendekatan berkaitan agama iaitu Islam Hadhari..Tp bukan isu Islam Hadhari yang ingin saya bincangkan di sini. Selain itu, dari sudut pendekatan pembangunan dan kemajuan infrastruktur yang diperkenalkan oleh beliau ialah dengan melancarkan Pelan Induk Pembangunan Wilayah.
Kelima-lima koridor tersebut ialah Iskandar Malaysia, Wilayah Ekonomi Koridor Utara, Wilayah Koridor Pantai Timur, Koridor Pembangunan Sabah dan Koridor Tenaga Diperbaharu Sarawak.Tidak tahu kenapa tapi saya agak berminat dengan projek ini. Sebanyak RM6 billion dari RM10 billion da;lam kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) dalam budjet 2009 bagi memajukan kelima-lima koridor ini.

Dato' Seri Najib Tun Razak pula dengan konsepnya 'Satu Malaysia".

Namun apa yang saya ingin katakan mengenai teknologi komunikasi yang semakin canggih. Antaranya ialah blog..Saya terbaca dalam blog YDP saya http://aliffismail.wordpress.com/ berkenaan kegembirannya apabila beberapa orang sahabat yang yang baru mencipta blognya.
Untuk makluman blog ini baru sahaja lahir kurang seminggu. Kalau xsilap blog Syazwan http://shazwanzain.blogspot.com/ juga terhasil selepas blog ini..(betul ke??jangan marah ye??)Frontpage pun sama..Dia memang suka tiru saya..:)Tapi xkisahla. Tengok2 blog Asyraf http://asralf.wordpress.com/ terhasil juga. Xhabis di situ juga..Di barisan sahabat-sahabat saya antaranya Izzah http://derapandaie.blogspot.com/ , kak Basyirah juga ingin buat blog beliau http://bajusejuk.blogspot.com/. Wah3x pelik sungguh nama 2..:)Pendek kata sekarang ni semua orang duk sibuk dengan buat ataupun edit blog masing2..Inilah yang dinamakan REVOLUSI BLOG oleh saya. Whatever the name it is, the important is to improve ourself, we must do something. Hanya dengan melangkah setapak kehadapan mungkin akan membawa satu perubahan untuk kita baik untuk agama, negara, bangsa, keluarga mahupun diri sendiri. Selagi xberani melangkah, anda akan kekal di tempat asal sampai bila-bila.

In the nutshell, changes is very important! Kita mesti berani dan berusaha untuk berubah..!!
Em tengah xsihat pening kepala ni..Tapi post baru mesti disiapkan.

2 comments:

  1. Salam revolusi..
    Dalam kita berrevolusi, saya tertarik utk membicarakan sedikit tentang revolusi laman-laman blog yg telah pun diterbitkan oleh sahabat2 kita di dalam dunia yang dikenali sebagai dunia siber.

    Gunakanlah peluang yang ada ini untuk kita sama-sama tingkatkan lagi mutu dan kualiti insaniah di dalam diri masing-masing mungkin dengan cara kita menukar pandangan dan juga idea bagi memastikan bidang masing-masing terus maju.

    Dunia siber tiada beza baginya dengan dunia sebenar.

    Allah s.w.t berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 195:“Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.”

    Adapun begitu, Allah s.w.t melarang kita mencampakkan diri kita ke dalam kebinasaan atau perkara-perkara yang boleh mendatangkan ‘bahaya’ kepada kita.

    Jangan terkejut sekiranya ada orang yang tidak pernah kita kenali.. mengenali kita dan tau apa yang kita pernah lakukan.. dan barangkali kita beranggapan dia adalah sahabat kita..dan kita mmg percaya dia adalah sahabat lama kita di universiti sebagai contoh walhal.. dia orang yg ingin memerangkap kita…

    Apa-apa yang akan dipostkan ke dlm blog akan dicapture oleh search engine seperti google dll dan akan terus kekal di dalam cache paged utk jangka masa yang tidak ketahui sehingga bila..

    Soalnya, di manakah privacy kita sebagai seorang individu yg mempunyai nilai jati diri yang tinggi..yang tidak mungkin goyah ditiup angin kencang dunia akhir zaman..?? Dan kita membuka cerita kita ke seluruh dunia..?Saya memerlukan jawapan bagi persoalan ini..bagi membetulkan kembali persepsi saya tentang orang yang menjadikan blog sebagai diari..

    Wallahua’lam…. ;-)

    Untuk sebarang rujukan etika menulis blog:
    http://www.esecurity.org.my/download/newsletter/vol11-Q207.pdf

    ReplyDelete
  2. ingin saya BetuLkan sdikit fakta yang dkluarkan oleh aidaasmeeda... sbnarnye shazwanzain.blogspot.com tercipta 5 minit SBLUM adenye aidaasmeeda.blogspot.com...
    hrp maklum... :P

    ReplyDelete